Mad i strandmarken

Strandmarken

Tværfagligt samarbejde på dagtilbudsområdet.

Mad i strandmarken samt Fødevarestyrelsens Kontrolraporter.

I Strandmarkens Børnehave og Vuggestue er der et køkken, og her regerer Stine, det er mig!

Jeg sørger for formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad til alle børnene (morgenmaden bliver klaret af pædagogerne).

Maden bliver lavet fra bunden af ordentlige råvarer. Alle basisvarer er økologiske, det meste kød og grøntsager ligeså og det, som ikke er, er fortrinsvis dansk, hvor vi har strengere regler for blandt andet sprøjtning af afgrøder end i mange andre lande.

 

Næsten hver uge er der fisk på menuen og grøntsager bliver puttet ind over det hele, hvor jeg ser mit snit, enten i ublu og rå fremtoning, eller smuglet ind hvor ingen ser dem – frikadeller og kødsovs er f.eks. altid 50% grøntsager.

 

En uge byder som regel på 1 suppe/grød-dag, 2 rugbrødsdage og 2 dage med varm menu. Nogle børn er gladest for den varme mad og nogle for rugbrødsmadder, så jeg vægter begge lige.

 

Jeg kan lide at have rum til at improvisere, derfor udspecificerer jeg kun sjældent menuen til rugbrødsdagene. Der er 3-5 valgmuligheder for børnene i pålæg. Altid et fiskepålæg, især makrel og torskerogn, som børnene elsker, men også tun(børnehave)/kippers(vuggestue), laks og sild. Derudover kan det være skive-ost, flødeost, hytteost, spegepølse, leverpostej, kyllingekødpølse, diverse andre kødpålæg, æggesalat, omelet, hommus, ovnbagte aubergineskiver, kartoffelmad, ærtespread, kartoffelspread, og andet ”mærkeligt grøntsagssnask, som Stine prøver at få os til at spise, men jeg tror måske det er giftigt” - og figenpålæg.

 

Noget at det, der bliver spist rigtig meget af her i børnehaven er brød, fordi eftermiddagsmaden skal kunne spises uden at efterlade nævneværdig opvask, og fordi børn brænder en masse krudt af i løbet af dagen og blandt andet har brug for kulhydrater. Jeg sørger for at det er nogle næringsrige kulhydrater: brødet er altid hjemmebagt, altid med en god andel fuldkorn, altid økologisk mel af forskellig slags og derudover prøver jeg at variere det så meget jeg kan, og luske lidt mere af det sunde i: gulerod, rødbede, græskar, sødekartoffel, kartoffel, bønner, majs, pastinak, soltørret tomat, kerner og frø, abrikoser, svesker, æbler, citrusskal, kanel, kardemomme, gurkemeje, hvidløg, pizza-/ æble-/ sødekartoffelsnegle, foccacia med jordskok, gulerod osv. osv.

Sammen med eftermiddagsbrødet får børnene noget frugt eller grønt. Det kan være æbler, pærer, melon, blommer, druer, ananas, gulerod, rødbedeskiver, hvidkålsstrimler, et stykke majskolbe osv. osv. alt efter hvad årstiden byder på.

En gang imellem står der også frugtgrød eller sukkerfri risdessert med frugtpure på eftermiddagsmenuen.

 

Frokostkulhydraterne, som ris og pasta, er altid fuldkorn foruden kartofler, som jo ikke er fuldkorn, men alligevel rige på vitaminer og mineraler og kostfibre.

 

En af de ting der beviseligt giver mere mad-mod og mad-tilvænning, er når børn får lov at være med til at lave mad. Jeg har desværre ikke tid til at have børn med i køkkenet særlig tit (men det var f.eks. sjovt en dag vi skrællede rødbeder og lavede vampyr-high five, og mange rødbeder røg til smagsprøver (som jo næsten er det vigtigste)). Det vil hjælpe jeres børn til større madmod, hvis I en gang imellem tager dem med i køkkenet og laver nogle ting sammen, som de ikke plejer at spise.

 

Det er en daglig glæde at lave mad til jeres børn; de fortæller mig begejstret om både det de kunne lide ved dagens måltid og det de ikke kunne lide (det vigtigste er jo også at smage – og blive ved med at smage hver gang), og ligegyldigt hvad jeg har udsat dem for, får jeg kram og glade farvelråb, når jeg går hjem gennem legepladsen – så gider jeg godt at komme igen i morgen! :o)